Velikonoční zvyky
Koledování
Koleda o velikonočním pondělí patří k dosud stále
dodržovaným a oblíbeným velikonočním zvykům. Na koledu chodí zásadně jen
chlapci a muži, koledovat by se správně mělo jen od půlnoci do půlnoci,
v některých krajích se ale koleduje jen do pondělního poledne.
Koledovat domů se chodí jen k příbuzným nebo dobrým známým, venku je ale
možné pomlázkou vyšlehat každou dívku nebo ženu. Tradiční odměnou za
koledu jsou vajíčka, mohou to ale být i sladkosti a velmi často to také
je sklenička alkoholu.
Velikonoční říkanky a básničky
Říkanky a básničky patří k pomlázce stejně jako vajíčka. "Hody, hody, doprovody..." zná asi každý, ale existuje jich mnohem víc a všechny mají svůj neopakovatelný velikonoční půvab. Kdo koleduje s nějakou jinou méně známou říkankou má v košíčku většinou i mnohem víc vajíček...
Polévání vodou
V některých krajích muži ženy společně s vyšleháním ještě polévají studenou vodou, ale správnější význam tohoto zvyku je, že dívky a ženy v úterý ráno po velikonočním pondělí polévají chlapce a muže. Někde se místo vody používá parfém, ve většině případů samozřejmě levný, ne příliš voňavý a ve větším množství.
Vodou se polévají i hospodářská zvířata, protože podle pověr je polití omlazuje a dodává jim sílu.
Řehtačky a klapačky
Řehtačky a klapačky nahrazovaly - a někde občas ještě stále nahrazují - zvony, které naposledy zní při mši na Zelený čtvrtek a znovu se rozeznívají až na Bílou sobotu. Řehtačky i klapačky jsou různé - malé do ruky, ale i velké, které se vozí na trakaři. Na mnoha místech je řehtání a klapání symbolickým vyháněním Jidáše a začíná tak, že na Zelený čtvrtek chlapci s řehtačkami a klapačkami vyběhnou po mši z kostela a volají "Jidáše honíme, klekání zvoníme, přitom se modlíme..."
Beránek a zajíček
Velikonoční beránek je tradičnípečivo. Jako symbol má beránek původ už v dávných pohanských dobách a svůj význam má u křesťanů i u Židů - je členem křesťanského Božího stáda, o které se stará pastýř, kterým je židovský Bůh. V dobách starověku i středověku byl beran obřadním jídlem, ale protože jeho maso bylo drahé, jedlo se pečivo ve tvaru beránka a tento zvyk přežil až do dnešní doby.
Zajíček je velikonoční symbol s původem v Německu,
vznik této tradice má několik vysvětlení. Podle jednoho se zajíc často
pohyboval okolo lidských obydlí a hledal tam potravu, podle jiného se
dříve o Velikonocích pekl chléb ve tvaru zajíce a doprostřed se
pokládalo uvařené vajíčko. Zajíc je ale i v Bibli mezi "stvořeními
maličkými na zemi a moudřejšími nad mudrce", kde symbolizuje skromné a
pokorné. V křesťanské církevní symbolice bývá u nohou Panny Marie jako
znamení vítězství čistoty nad tělesným pokušením ve spojení
s příslovečnou zaječí plodností.
Mazanec a Jidáše
Mazanec symbolizuje slunce. Těsto by se správně mělo zadělávat na Bílou neděli a mělo by být stejné jako těsto na vánočku. V dřívějších dobách mazanec nebyl sladký, připravoval se ze strouhaného sýra a většího množství vajec, aby byl hodně žlutý. Nesladké mazance se jmenovaly různě - baba, babyka, šoldr, plecovník nebo svěceník. V sladké podobě si mazanec zachoval původní kulatý tvar a uprostřed znamení kříže.
Jidáše by měly mít tvar válečku, protože symbolizují provaz, na kterém se Jidáš podle křesťanského výkladu oběsil. Praktičtější vysvětlení pečení Jidášů je, že hospodyně chtěly spotřebovat zbytky těsta. Klasické těsto na Jidáše se ale připravuje z bílé mouky a medu.
Vysévání obilí
Vysévání obilí symbolizuje začátek jara a tím i zemědělských prací. V současnosti se ale vysévá už před Velikonocemi spíš tráva nebo případně nějaké obilí do nízké misky s hlínou, vzklíčené - ideálně krátce před velikonočními svátky - se pak zdobí kraslicemi. Obilí se vysévá i v současné době, účel je ale především dekorativní.
Kočičky a jejich svěcení
Větvičky jívy - takzvané kočičky - se světí na Květnou neděli. Posvěcené kočičky se pak dávaly ke kříži v domácnostech nebo k svatým obrázkům. Zapichovaly se i na okraj pole, aby chránily úrodu, nebo se dávaly do sklepa, aby ochraňovaly zásoby. V současnosti už se tento zvyk příliš nedodržuje.